De invloed van de coronacrisis op kantoorruimtes

31-08-2021
Kantoorinrichting

Wat is de invloed van de coronacrisis op kantoorruimtes? Hoe kun je ervoor zorgen dat je kantoor haar waarde behoudt? In dit artikel kun je lezen hoe je je kantoor toekomstbestendig kunt maken waarin mensen gezond en productief kunnen werken.

Minder behoefte aan kantoorruimtes door de coronacrisis

De invloed van de coronacrisis is duidelijk op de kantorenmarkt. Er staan veel kantoorpanden leeg en er is minder behoefte aan nieuwe kantoorruimtes. Veel mensen hebben thuis een werkplek ingericht, waar zij online contact met de organisatie kunnen houden.

Een kantoor waarvan veel ruimte niet gebruikt wordt kost geld. Om de aantrekkelijkheid van een kantoorruimte te behouden, zijn twee factoren van belang: bereikbaarheid en inrichting.

Belang bereikbaarheid van kantoren neemt toe

Een grote invloed van de coronacrisis op kantoorruimtes is de bereikbaarheid. Door thuis te werken ervaren veel mensen hoeveel zij op hun reistijd besparen. Zij hechten daarom meer waarde aan een goede bereikbaarheid van het kantoor.

Een kantoor dat met de fiets bereikbaar is, bespaart kosten voor een auto en beperkt de impact op het milieu. Uit duurzaamheidsoverwegingen zal een kantoor ook goed bereikbaar moeten zijn met het openbaar vervoer.

Kantoren die minder goed bereikbaar zijn, zullen een andere manier moeten vinden om de ruimte aantrekkelijker te maken.

De inrichting van kantoorruimtes

De inrichting van kantoorruimtes is een belangrijke factor om de aantrekkelijkheid te vergroten. Oudere kantoren die ingericht zijn op specifieke taken, zijn minder aantrekkelijk voor werknemers geworden. Als deze kantoorpanden ook nog lastig bereikbaar zijn, kan het zijn dat je werknemers niet graag meer naar kantoor komen.

Er wordt verwacht dat meer mensen een deel van de week thuis blijven werken. De invloed van de coronacrisis op het gebruik van kantoorruimtes is hierdoor groot.

Een deel van het kantoor wordt niet gebruikt en tegelijkertijd is er meer ruimte om de 1,5 meter regel te handhaven. De belangstelling voor kantoorruimtes die flexibel ingericht kunnen worden wordt daarom steeds groter. 

Het nieuwe werken in flexibel ingerichte kantoorruimtes

Het nieuwe werken op kantoor is gericht op samenwerking, sociale activiteiten, creativiteit en online vergaderen. Moderne kantoren houden rekening met mensen die een eigen ruimte nodig hebben om zich te concentreren op hun werk.

Deze kantoren hebben ook een inrichting die snel aangepast kan worden voor projectmatige werkzaamheden. Een projectteam kan een eigen ruimte hebben waarin ze met elkaar kunnen overleggen en samenwerken. Om sociale contacten met collega’s en bezoekers te onderhouden kan een ruimte voor ontspanning ingericht worden. 

Akoestische wanden om een kantoor snel aan te passen

Door de invloed van de coronacrisis op kantoorruimtes, zijn kleinere ruimtes aantrekkelijk geworden. Steeds meer kantoren besluiten om de grote kantoortuinen van de afgelopen jaren om te bouwen naar kleinere (2 tot 4 personen) kantoorruimtes. Daarnaast worden ontmoetingsplekken en overlegruimten als aparte ruimtes ingericht.

Deze ruimtes worden zoveel mogelijk met glas ingericht om een transparant en ruimtelijk gevoel te behouden. Het is daarnaast belangrijk om rekening te houden met de 1,5 meter, ventilatie en eventueel, al dan niet transparante en/of akoestische, kuchschermen.

Door gebruik te maken van akoestische wanden die makkelijk verplaatsbaar zijn, kan een grote kantoorruimte snel worden aangepast. Deze wanden kunnen zorgen voor kleinere ruimtes waarin medewerkers zich goed kunnen concentreren. Is de ruimte nodig voor een grote bijeenkomst of een vergadering, dan zijn deze wanden eenvoudig te verplaatsen.

Een modern kantoor is duurzaam ingericht 

Zowel voor het imago van je bedrijf, als voor het belang om milieubewust te opereren als bedrijf, richt je een modern kantoor duurzaam in. Dit betekent dat je materialen gebruikt die milieuvriendelijk en recyclebaar zijn.

Kantoormeubilair is bijvoorbeeld gemaakt van oude en nieuwe materialen. Bovendien is het meubilair eenvoudig aan te passen aan de gebruikers. Een tafel kan dan als bureau worden gebruikt, maar ook voor vergaderingen ingezet worden.

De invloed van de coronacrisis op kantoorruimtes: 1,5 m afstand

Als gevolg van de coronacrisis, worden kantoren ingericht waarin 1,5 meter afstand bewaard kan worden. Veel bedrijven maken daarom gebruik van plexiglas schermen en akoestische wanden.

Hiermee kunnen zij looproutes op kantoor creëren waardoor voldoende afstand gehouden kan worden. Je medewerkers zullen zich meer op hun gemak voelen als de 1,5 meter afstandsregel nageleefd kan worden.

Luchtkwaliteit op kantoor

Ook is er aandacht voor de luchtkwaliteit op kantoor. Een goede luchtbehandelingsysteem vraagt om een investering, maar zorgt ervoor dat je medewerkers gezond kunnen werken.

Elke binnenruimte heeft een goede doorstroming van verse lucht nodig. Je kunt hiervoor de ramen en deuren openzetten, maar je wilt je medewerkers ook niet in de kou laten werken.

Met een goed ventilatiesysteem kun je ervoor zorgen dat het kantoor wordt voorzien van frisse lucht en je kunt het klimaat op kantoor beheersen. Het is hierbij belangrijk dat je geschikte filters gebruikt en de klimaatbeheersing regelmatig laat onderhouden. 

Luchtbehandeling plafond

Meer aandacht voor schoonmaken van kantoren

Vooral de gedeelde ruimtes in kantoren hebben meer aandacht gekregen om besmettingen tegen te gaan. De vergaderruimte, het bedrijfsrestaurant, de toiletten, liften en het trappenhuis worden vaker schoongemaakt dan voor de coronacrisis.

Heb je plannen om je kantoor opnieuw in te richten, dan raden wij je aan om materialen te gebruiken die snel en eenvoudig schoon te maken zijn. Een goed kantoor design houdt hier al rekening mee.

Je kunt altijd contact met ons opnemen als je een goed advies voor je kantoorinrichting  kunt gebruiken.