De Beste Winkelinrichting | 10 Tips om jouw winkel in te richten

31-12-2020
Kantoorinrichting


De inrichting van je winkel kan een groot verschil maken. Zo leidt een goed ingerichte winkel tot meer omzet en biedt de juiste inrichting mogelijkheden om nieuwe producten aan je klanten te tonen. Bovendien geeft een goed ingedeelde winkel veel overzicht en kun je er makkelijker in werken.

Er valt dus veel te winnen met de juiste inrichting van je winkel, of het herinrichten van een bestaande winkel. Wil je graag weten hoe je jouw winkel het beste kunt inrichten? Lees dan hieronder onze tips voor de beste winkelinrichting. Je winkel inrichten wordt na het lezen van dit artikel makkelijker dan ooit.

1. Maak je winkelinrichting flexibel

Een winkelinrichting die af en toe verandert, kan goed zijn voor je omzet. Als je kiest voor een flexibele winkelinrichting, dan ziet je winkel er steeds weer een beetje anders uit. Klanten ontdekken dan je winkel eigenlijk opnieuw zodra ze bij je binnenstappen.

Bovendien kun je met een flexibele inrichting de sfeer van je winkel aanpassen aan het seizoen of aan de producten die je op dat moment in de verkoop hebt. Met name als je wisselende collecties hebt, of seizoensgebonden producten aanbiedt, kan dit heel handig zijn. Heb je een vast assortiment? Ook dan kan het geen kwaad om het interieur af en toe eens te vernieuwen.

Verander het winkel interieur in een handomdraai

Om je winkel snel een nieuwe aanblik te geven, zijn flexibele interieuronderdelen onmisbaar. Daarmee bespaar je tijd en kun je het interieur snel aanpassen. Eigenlijk is alles wel flexibel te maken. Denk aan flexibele tussenwanden, systeemplafonds, tafelpodia, zuilen en desks.

Boren in de muren is vaak niet eens nodig. Zo geef je een muur snel een ander uiterlijk door framedoeken te gebruiken of de muur te beplakken. Gebruik hierbij ook eens foto’s die lokaal zijn genomen. Dat spreekt meer aan dan een foto die buiten je stad of dorp is gemaakt. Op die manier kun je snel en voor een redelijke prijs het interieur van je winkel veranderen.

2. Stem de winkelinrichting af op je doelgroep

Je doelgroep en de aard van de producten die je verkoopt zijn belangrijk voor de manier waarop je je winkel inricht. Zo past een luxe winkelinrichting bij een winkel die merkkleding of sieraden verkoopt. Verkoop je fietsen, dan zul je eerder kiezen voor een stoere of zelfs industriële sfeer in je winkel.

Het is belangrijk dat jouw doelgroep zich prettig voelt in je winkel. Maar het is net zo belangrijk dat de uitstraling van het interieur past bij de identiteit van jouw winkel. Een goede winkelinrichting combineert deze twee zaken, zodat je winkel herkenbaar is en klanten zich op hun gemak voelen.

Zo spreek je je doelgroep beter aan

Het liefst wil je natuurlijk dat klanten zo lang mogelijk in je winkel blijven. Een prettig, aansprekend winkelinterieur zorgt daarvoor. Als je bijvoorbeeld jongeren wilt aanspreken, dan kies je voor donkere vloeren, harde populaire muziek en kleurrijke displays.

Andere doelgroepen bereik je misschien beter met een lichte, open en minimalistische winkelinrichting en zachte muziek. Of geen muziek. Door het interieur zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij wat jouw doelgroep prettig vindt, maak je je winkel aantrekkelijker voor je klanten.

3. Verander je bestaande winkel interieur

Heeft jouw winkel al jaren hetzelfde interieur? Misschien wordt het dan eens tijd voor verandering. Een vernieuwd interieur trekt opnieuw de aandacht van bestaande of nieuwe klanten en het geeft de mogelijkheid om je producten of artikelen anders te presenteren dan voorheen.

Maak bijvoorbeeld mini-afdelingen in je winkel, zodat je klanten makkelijker vinden wat ze zoeken. Veranderingen kunnen groot of klein zijn, van een snelle, nieuwe inrichting tot een complete renovatie.

Vergeet de presentatie niet

Kijk met een kritisch oog naar de presentatie van je artikelen. Vermindering van het aantal artikelen, een andere plaatsing van artikelen, merkproducten bij elkaar zetten en een presentatie op kenmerk/voordelen kunnen er voor zorgen dat je meer verkoopt.

Vaak kun je snel en eenvoudig de presentatie aanpassen, zeker als je gebruik maakt van flexibele interieuronderdelen.

Winkel interieur

4. Beïnvloed het koopgedrag met kleuren en verlichting

Kleur en verlichting zijn van invloed op de sfeer in je winkel. Kleuren roepen onbewust bepaalde emoties op, dus het is belangrijk om daar bij stil te staan. Donkere kleuren kunnen trendy overkomen, maar te donker geeft een onveilig gevoel. Lichte tinten en de kleur blauw laten mensen zich op hun gemak voelen. En dat wil je natuurlijk graag, want klanten die zich prettig voelen in jouw winkel, zijn eerder geneigd iets bij je te kopen.

Soms is een compromis nodig

Nog een woordje over verlichting. Soms is dit een compromis. Zachte verlichting geeft sfeer en voelt prettiger dan hard TL-licht. Aan de andere kant is het ook belangrijk dat je producten goed zichtbaar zijn, Je kunt dit oplossen door heel gericht LED-spots te gebruiken om je artikelen uit te lichten. Je kunt dan in de rest van je winkel wat zachtere verlichting gebruiken.

5. Besteed aandacht aan de entree

De entree is heel belangrijk. Daar komen je klanten immers binnen en maken ze kennis met jouw winkel. Het binnenhalen van klanten begint eigenlijk al aan de buitenkant. Je gevel, ingang en etalage moeten aantrekkelijk en uitnodigend zijn.

Klanten vinden het prettig als ze vanaf de straat je winkel in kunnen kijken. De winkelinrichting in Nederland houdt hier vaak rekening mee. Maak je etalage dus niet helemaal dicht en zorg dat je winkel altijd goed verlicht is.

De entree en je doelgroep

Het gevoel bij de entree is belangrijk. Het geeft je klanten een belangrijke eerste indruk van je winkel. De vormgeving van de entree moet passen bij de identiteit van je winkel en de artikelen die je verkoopt. Heb je een budgetwinkel, dan zul je de entree minder spectaculair maken dan wanneer je luxe producten verkoopt.

Kleur en vormgeving spelen een belangrijke rol bij de uitstraling van de entree. Denk daar dus goed over na en laat je desnoods adviseren over hoe je je entree het beste kunt inrichten.

6. Presenteer op de juiste manier

Een goede presentatie zet artikelen letterlijk in de spotlights en laat ze opvallen. Je kunt hierbij gebruik maken van bepaalde trucs om onbewust koopgedrag te beïnvloeden.

Gebruik bijvoorbeeld categorieën en een goed doordacht schappenplan om je assortiment in te delen. Maak aparte afdelingen, zodat je klanten makkelijker kunnen zien wat je allemaal aanbiedt. Zet koffie bij koffie en thee bij thee, zo blijft het overzichtelijk.

Zet merkartikelen bij elkaar

Verkoop je merkartikelen? Zet deze dan bij elkaar. Zet de Dorito chips dus naast de Dorito dipsaus. Of zet de Nike-schoenen bij de Nike-sokken. Klanten zullen dan sneller geneigd zijn om beide producten kopen als ze fan zijn van het merk.

Bij de winkelinrichting kun je rekken en displays op een slimme manier bij elkaar zetten, of systeemwanden gebruiken om aparte afdelingen te maken. Zo kun je elk merk goed naar voren laten komen.

7. Maak een koffiecorner of zithoek

Heb je een winkel waarbij je klanten soms even moeten wachten voordat ze geholpen kunnen worden? Of staan er vaak rijen voor de paskamers? Denk dan eens aan een koffiecorner met een comfortabel zitgedeelte in je winkel.

Zorg dat de stoelen lekker zitten, dat de koffie goed smaakt en serveer het in servies in plaats van in kartonnen of plastic bekers. Zo wordt het wachten voor je klanten wat aangenamer. Bovendien verlaten ze minder snel je winkel als het wachten wat langer duurt.

De plaatsing van de koffiecorner

Zet bij de inrichting van je winkel de koffiecorner op een logische plaats. Bijvoorbeeld in de buurt van pashokjes bij een kledingzaak. Heb je een fietsenwinkel of auto showroom, dan kun je de koffiecorner in de buurt van de werkplaats zetten.

Zorg wel altijd dat je andere klanten niet gehinderd worden door de wachtende klanten. Met een kleine systeemwand kun je een rustige hoek maken, die ook wat privacy biedt.

Winkelinrichting Optie de Jonge - Goes

8. Bedenk een optimale looproute

Bij het ontwerp van je nieuwe winkelinterieur kun je het beste beginnen met de logistieke route. Waar ga je je voorraad neerzetten? Waar bouw je een eventuele werkplaats? Waar komt de balie of de kassa? Waar worden de artikelen afgeleverd?

Het is aan te raden om een balie of kassa midden in de winkel zetten. Mensen met een snelle vraag lopen dan door je winkel heen. Onderweg komen ze langs je artikelen, zodat ze in de verleiding komen om iets te kopen. Naast de logistieke route, die vooral praktisch is, kun je de looproute ook gebruiken om de klant op een bepaalde manier door je winkel te sturen.

Een effectieve winkelroute verkoopt beter

Het gedrag van een klant kun je sturen door gebruik te maken van een effectieve winkel route. Uit onderzoek blijkt dat klanten vaak een automatische route afleggen in je winkel. Zo stappen ze over het algemeen rechts binnen en maken vervolgens een ronde waarbij ze vooral naar rechts kijken. Zet producten met een hoge winstmarge dus aan de rechterkant van de looproute en zet duidelijke richtingaanwijzers neer.

Vaak weten klanten al wat ze willen kopen, voordat ze je winkel binnenstappen. Goed verkopende artikelen kun je dus aan het einde van de winkelroute zetten. Producten met een hoge marge zet je aan het begin neer. Klanten zijn direct na binnenkomst eerder geneigd producten te bekijken en te kopen die ze eigenlijk niet van plan waren om te gaan kopen.

9. Winkel inrichten met shop-in-shop

Verkoop je luxe merken uit een hoger segment, dan kun je in het winkel interieur gebruik maken van een shop-in-shop in de stijl van de desbetreffende fabrikanten. Met name in de detailhandel wordt dit concept gebruikt als de merkeigenaar (meestal een multinational) ruimte gebruikt in de winkel van een andere detailhandelaar en deze inricht om zijn producten te laten zien.

Dit kan via een merkdisplay, of een soort mini-afdeling in een bestaande winkel. Klanten die eigenlijk voor een goedkoper product komen, kun je dan meenemen naar de presentatie van het merk uit het hogere segment. Op deze manier raken ze misschien geïnteresseerd in een duurder artikel of product.

De inrichting van een shop-in-shop

De inrichting van een shop-in-shop is niet ingewikkeld. Het ontwerp brengt wel wat vragen met zich mee. Wat wil je bijvoorbeeld presenteren? Hoe onderscheid je je van andere aanbieders? Hoe innovatief wil je overkomen bij je klanten?

Daarnaast wil je misschien ook weten hoe flexibel het shop-in-shop-systeem gemaakt kan worden en hoe je de kosten beperkt kunt houden. Mocht je niet zo goed thuis zijn in dit concept, maar het graag willen proberen, dan kun je een partij inschakelen die daar ervaring mee heeft.

10. Het juiste product op de juiste plaats

De presentatie van de artikelen of producten die je verkoopt, heeft invloed op de verkoop. Natuurlijk wil je je producten zo neerzetten, dat ze goed verkocht worden. Dat begint natuurlijk met de keuze van stellingen, kasten en rekken. Daarin worden je artikelen namelijk op een bepaalde manier gepresenteerd.

Kies dus bewust en kijk goed hoe de artikelen er straks in komen te staan. Neem ook de moeite om de artikelen netjes uit te stallen. Sorteer op kleur of vorm, en zet niet teveel artikelen in 1 kast. Klanten verliezen zo makkelijk het overzicht en zijn minder geneigd om impulsief iets te kopen.

Presenteer beter met systeemwanden

Met verplaatsbare wanden en systeemplafonds pas je heel snel de inrichting van je winkel aan. Wijzig bijvoorbeeld de plafondverlichting of maak een aparte sectie in je winkel die je gedeeltelijk afsluit met een glazen wand. Ook handig voor je personeelsruimte trouwens.

Met kasten en wanden presenteer je de artikelen op een manier die je klanten aanspreekt. Maak bijvoorbeeld aparte afdelingen in het interieur, waar je verschillende productgroepen neerzet of uitstalt. Bovendien hou je je winkel zo overzichtelijk, netjes en opgeruimd.

Gratis checklist voor winkelrenovatie

Als je deze 10 tips gebruikt, dan ben je hard op weg om je winkel efficiënt en klantvriendelijk in te richten. Begint de start van je nieuwe winkel met een complete renovatie? Wij hebben een checklist voor complete kantoorverbouwingen samengesteld. Deze kun je ook goed gebruiken als je een complete renovatie van je winkelpand gaat doen.

Schakel een ervaren winkelinrichter in

Heb je na het lezen van dit artikel vragen? Of wil je een gratis advies van vakmensen die jarenlange ervaring hebben met winkelinrichting in Nederland? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag met de voorbereiding, maar eventueel ook met het beheer en de uitvoering van jouw renovatie- of inrichtingsproject.