Wat is een kantoorconcept en hoe kun je het toepassen?

15-07-2023
Kantoorinrichting

Bij een renovatie of (her)inrichting van een kantoor komt veel kijken. Het is veel meer dan alleen werkplekken neerzetten en voldoen aan arboregels. Je moet bijvoorbeeld ook rekening houden met de arbeidsproductiviteit, communicatiemogelijkheden en het karakter van je bedrijf. 

Met een kantoorconcept wordt in beeld gebracht hoe het kantoor er straks uit gaat zien. Hierbij wordt rekening gehouden met alle factoren die belangrijk zijn. We leggen in dit artikel uit wat een kantoorconcept precies is en welke vormen er zijn. 

Wat is een kantoorconcept?

Een kantoorconcept is een ruwe schets van een kantoor die gemaakt wordt bij een kantoorrenovatie, verhuizing of verbouwing. Op deze schets kun je zien hoe de kantoorruimte straks ingericht wordt.

In het concept staat ook welke soort werkplekken er geplaatst gaan worden, hoe de werkplekken gebruikt gaan worden en wat de opstelling van de werkplekken wordt.

Wat is een kantoorconcept

Waarom kiezen voor een kantoorconcept?

Een goed kantoorconcept houdt rekening met het karakter van het bedrijf en het kantoorpand. Een advocatenkantoor vraagt immers om een andere inrichting dan een kantoor waar softwareontwikkelaars werken.

Het concept sluit aan bij de bedrijfscultuur en dat zorgt voor de juiste uitstraling naar bezoekers en/of klanten. Een goed concept zorgt verder voor een werkbare inrichting, ergonomisch verantwoorde werkplekken en toepassing van de laatste kantoortrends en ontwikkelingen.

Verschillende kantoorconcepten

Bij de klassieke kantoorinrichting wordt gewerkt met afgesloten kantoren met één of twee werkplekken. Daarnaast zijn er andere varianten, die we hieronder bespreken. 

1. Open kantoren

Bij een open kantoorconcept werkt iedereen in een open, gedeelde ruimte. Dit bevordert de communicatie en het uitwisselen van ideeën.

In zo’n concept moet rekening worden gehouden met voldoende gelegenheid om rustig en efficiënt te kunnen werken. Open kantoren kunnen namelijk voor geluidsoverlast zorgen. De moderne kantoortuin is een voorbeeld van dit concept.

2. Hybride kantoren

In een hybride kantoor kunnen medewerkers zowel thuis als op kantoor werken. Dit wordt ook wel aangeduid als “het nieuwe werken” of flexwerken. Het kantoor combineert gesloten en half open werkplekken met open ruimtes.

Thuis kunnen de medewerkers zich beter focussen, terwijl ze op kantoor direct contact hebben met hun collega’s.

Het nadeel van dit concept is dat medewerkers de onderlinge binding kunnen verliezen en dat er communicatieproblemen kunnen ontstaan.

Hybride kantoorplan

3. Gesloten kantoren

Een gesloten kantoorconcept is een kantoorindeling waarbij het grootste gedeelte van het kantooroppervlak bestaat uit afgesloten ruimtes. De ruimtes kunnen worden ingedeeld als overlegruimtes of als werkplek voor kleine groepjes medewerkers.

Een gesloten kantoor stimuleert de concentratie en het samenwerken in kleine groepen.

Wil je meer inspiratie voor het inrichten van je kantoor? Bekijk dan onze tips voor een moderne kantoorinrichting.

Kantoorconcept vernieuwen met Planeka

Planeka kan een kantoorconcept maken dat aansluit bij de huidige kernwaarden en filosofieën van jouw bedrijf. We kunnen vervolgens het kantoor inrichten volgens dit concept. Neem contact met ons op voor meer informatie of vraag nu een gratis offerte aan.