#8 Tips Om Je Werkplek Goed In Te Richten

12-03-2022
Kantoorinrichting

We kunnen terug naar kantoor! Voor veel mensen is dit een aangenaam bericht, want thuiswerken blijkt ook niet alles te zijn.

De meeste werknemers vinden het fijner om een deel van de week op kantoor te werken en een paar dagen in de week thuis.

Hoe moeten kantoren worden ingericht voor deze nieuwe manier van werken? Hoe kun je je werkplek inrichten zodat je snel met je werkdag kunt beginnen? Lees onze tips om je werkplek goed in te richten – zowel thuis als op kantoor. 

1. Een hybride kantoor inrichten

Voor mensen die zowel thuis als op kantoor werken, is een hybride kantoorinrichting optimaal.

De thuiswerkplek kan worden ingericht voor het werk waar je je op moet focussen. Een werkplek inrichten op kantoor doe je meer voor samenwerking en overleg.

Hybride kantoren kun je inrichten met verschillende vergaderruimtes die geschikt zijn voor teambijeenkomsten en overleg. De werkplekken in een hybride kantoor zijn dus flexibel ingericht, zodat elke kantoormedewerker hiervan gebruik kan maken.

Een hybride kantoor gaat met zijn tijd mee, voldoet aan de wensen van je medewerkers en is goed voor allerlei bedrijfsactiviteiten.

2. Zorg voor een makkelijke en snelle manier om apparaten aan te sluiten

Niets is zo vervelend als veel tijd kwijt zijn aan het in orde maken van je werkplek. Zo kan het tijd kosten en ergernis opwekken als je steeds opnieuw je laptop moet installeren, naar contactpunten moet zoeken om je telefoon op te laden of naar documenten moet zoeken die je voor je werk nodig hebt.

Een modern kantoor is voorzien van voldoende aansluitpunten voor apparaten en mogelijkheden om de snoeren snel en netjes op te bergen. Op elke werkplek kun je een dockingstation plaatsen waarin een medewerker zijn laptop kan plaatsen en direct aan het werk kan. 

Werkplek inrichten - Kabelgoot server - Arbo eisen - kabels wegwerken - Planeka

3. Elke medewerker een eigen opbergkastje

Voor werkdocumenten heb je tegenwoordig geen grote archiefkasten meer nodig. Een flexibel deskbeleid met één bureaula voor elke medewerker biedt echter te weinig ruimte.

Je kunt dit probleem oplossen door in de kantoorruimte een scheidingswand te plaatsen met daarachter voor iedere medewerker een opbergkastje. Zo’n kastje is groot genoeg voor een laptop, snoeren, papierwerk en een lunch box. Deze opstelling biedt elke medewerker de mogelijkheid zijn eigen spullen te organiseren en direct aan de slag te gaan. 

Een werkplek inrichten met deze kastjes is ook ideaal voor het opbergen van papieren en documenten die niet naar huis meegenomen mogen worden. Kantoormedewerkers die fulltime op kantoor werken, kunnen dergelijke kastjes gebruiken om aan het eind van de werkdag hun bureaus leeg achter te laten.

Lees verder in ons artikel “Hoe Voer Je Een Clean Desk Policy In?” voor een opgeruimd kantoor. 

Kantoorwanden scheiden - Tips Voor Werkplek inrichten - Planeka

4. Verstelbare tafels en stoelen

Voor een flexibele werkplekinrichting zijn moderne tafels en bureaustoelen nodig die verstelbaar zijn. Tegenwoordig heb je een grote keus aan kantoormeubilair waarmee je eenvoudig aan persoonlijke wensen van medewerkers kunt voldoen.

Een gezonde werkhouding is bovendien heel belangrijk. Een werkplek kan worden voorzien van een tafel en een ergonomische bureaustoel. Met een aantal eenvoudige handelingen, kunnen deze meubels snel en goed worden afgesteld.

Zit-stabureaus kunnen handmatig of met één druk op de knop automatisch worden omgevormd tot een stabureau. Meer flexibiliteit voor een werkplek bestaat er niet!

Wil je hier meer over weten, neem dan gerust contact op met Planeka. Wij geven je alle informatie die je nodig hebt en kunnen ervoor zorgen dat jouw werkplekken goed zijn ingericht. 

5. Verlichting en ventilatie

Een goede werkplek is een gezonde werkplek. Hiervoor heb je ledverlichting nodig met de juiste kleurtemperatuur. Dit houdt in dat een heldere, neutrale witte kleur licht (4000K) voor een kantoorwerkplek het meest geschikt is.

Een werkplek inrichten met 4000K verlichting zorgt ervoor dat het daglicht nagebootst wordt. Het biedt daarbij een prettige sfeer en heeft ook een positieve invloed op mensen. Bovendien is moderne ledverlichting energiezuinig waardoor je kunt besparen op het energieverbruik.

Luchtbeheer op kantoor heeft ook een hoge prioriteit gekregen. Een goede ventilatie met de juiste filters zorgt voor frisse lucht en vermindert de kans om besmet te raken door virussen. Veel mensen zullen zich hierdoor veel prettiger en veiliger voelen als ze op kantoor werken.

Lees ook ons artikel: “HEPA-filters en ventilatiesystemen voor kantoren.”.

6. Speciaal voor mensen die veel bellen of online vergaderen

Het is een goed idee om de werkplek in te richten met akoestische oplossingen voor medewerkers die veel bellen of online meetings hebben. Dergelijke werkplekken kun je afbakenen met akoestieke scheidingswanden, zodat collega’s geen last hebben van geluidsoverlast. 

Een andere optie is om gebruik te maken van kantoorunits. Dit zijn boxen die flexibel te plaatsen zijn en zeer geschikt voor teamvergaderingen en online meetings.

Kantoorunits zijn naar wens te verkrijgen: met ledverlichting, aansluiting van internet en telefoonverbindingen, luchtventilatie en zelfs ingericht met ergonomische kantoormeubelen. Ze variëren overigens in grootte: van 1 tot 12 personen.

Een werkplek inrichten met deze kantoorboxen biedt absoluut uitkomst als je op zoek bent naar een flexibele kantoorinrichting die direct klaar is voor gebruik.

Een-flexibele-kantoorinrichting-realiseer-je-met-modulair-bouwen

7. Een milieuvriendelijke en energiezuinige werkplek inrichten

Niet alleen om de kosten te drukken, maar ook om het milieu te besparen, wil je een energiezuinige werkplek. Goed tweedehands of refurbished kantoormeubilair is tegenwoordig overal te krijgen.

Per definitie is dergelijk meubilair milieuvriendelijker dan nieuw meubilair, omdat je hiermee voorkomt dat de afvalberg groter wordt. Met refurbished kantoormeubilair heb je ook de mogelijkheid om zelf te bepalen uit welk materiaal ze zijn samengesteld. Je kunt hiermee de identiteit van jouw bedrijf benadrukken en versterken. 

Verlichting, laptops en mobiele telefoons zijn ook verkrijgbaar in milieuvriendelijke en energiezuinige versies. Vaak betaal je iets meer bij de aanschaf, maar je bespaart afval, het milieu en je verlaagt het energieverbruik.

Per 1 januari 2023 is het overigens vanuit de overheid een vereiste om kantoren energiezuinig te maken.

Mogelijk heeft jouw kantoor ook baat bij een betere luchtventilatie, goede warmte- en geluidsisolatie of de juiste luchtvochtigheid. Met dergelijke systemen kun je veel energie besparen en tegelijk voor een gezonde werkomgeving zorgen.

Een goede werkplek is niet compleet zonder aandacht te besteden aan milieu en energiezuinige oplossingen.

Akoestisch kantoormeubilair voor een betere akoestiek

8. Schakel Planeka in voor het inrichten van je werkplek

Zoals je hierboven kunt lezen, is een werkplek inrichten zo eenvoudig nog niet. Er komt namelijk veel bij kijken.

Soms is het voldoende om verstelbare kantoormeubelen te plaatsen. Soms heb je meer nodig om werknemers een goede plek te bieden waar zij op een prettige en gezonde manier kunnen werken. 

Planeka heeft ervaring in het opleveren van duurzame en energiezuinige bedrijfsinrichtingen. Wij denken met je mee als het gaat om de beste en meest budgetvriendelijke oplossing voor jouw bedrijf om goede werkplekken te creëren.

Neem vandaag nog contact met ons op of vraag een vrijblijvende offerte aan.