Meten luchtkwaliteit kantoor & 9 Tips voor verbetering

27-05-2023
Luchtbehandeling & klimaatbeheersing

Een slechte luchtkwaliteit op kantoor is niet alleen schadelijk voor je eigen gezondheid maar ook voor die van je werknemers. Te hoge concentraties van vervuilende stoffen kunnen het ziekteverzuim laten oplopen en leiden tot een slecht werkklimaat. 

Het laten meten van de luchtkwaliteit is daarom een belangrijk middel om een goed beeld te krijgen van de kwaliteit van de lucht op kantoor. Minstens net zo belangrijk is het nemen van maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. We laten hier zien welke mogelijkheden er zijn.

Welke factoren beïnvloeden de luchtkwaliteit?

De luchtkwaliteit op kantoor wordt beïnvloed door verschillende factoren. Als de luchtkwaliteit in een kantoor wordt bepaald, dan wordt het volgende gemeten:

  • Temperatuur en luchtvochtigheid – De temperatuur heeft invloed op hoe de lucht in een kantoor wordt ervaren, maar heeft verder niet veel invloed op de luchtkwaliteit. Denk aan verwarmde lucht die vaak als droge lucht wordt ervaren. De luchttemperatuur en de luchtvochtigheid bepalen samen de luchtkwaliteit. Te droge of te vochtige lucht wordt als onprettig ervaren. De ideale temperatuur ligt tussen de 20 en 25 graden Celsius.

  • De concentratie van CO₂ – Als de hoeveelheid CO₂ in een ruimte laag is, dan wordt dat als comfortabel ervaren. In een volle kantine kan teveel CO₂ in de lucht zitten, wat oncomfortabel voelt. Er is dan te weinig frisse lucht aanwezig.

  • Luchtverontreiniging – Hierbij wordt de concentratie van verontreinigende stoffen in de lucht gemeten. Bij een te hoge concentratie kunnen medewerkers klachten krijgen, zoals hoofdpijn of irritaties aan ogen. Een raam openzetten helpt niet altijd, zeker in steden met luchtvervuiling. Een goed ventilatiesysteem kan dan uitkomst bieden om schone lucht in een ruimte te brengen.

Bij het meten van de luchtkwaliteit worden deze drie factoren gemeten en beoordeeld. Zo ontstaat een beeld van de luchtkwaliteit in een bepaalde ruimte of in een gebouw.

Klimaatplafond

Redenen voor meten luchtkwaliteit kantoor

Op kantoren moet de luchtkwaliteit aan bepaalde Arbo eisen voldoen. Voor kantoorruimten geldt een minimale luchtverversing van 30 m³/uur bij licht fysiek inspannende werkzaamheden. Bij zware inspannende werkzaamheden is de norm 50 m³/uur.

Naast Arbo eisen is het welzijn van medewerkers natuurlijk een belangrijke reden om de luchtkwaliteit op kantoor te meten. Dat geldt vooral als er geklaagd wordt over droge ogen, hoofdpijn, concentratieproblemen en bij een hoog ziekteverzuim.

Besteed altijd aandacht aan de luchtkwaliteit, ook als medewerkers nog geen, of alleen vage klachten hebben.

Voordelen goede luchtkwaliteit op kantoor

Een goede luchtkwaliteit op kantoor heeft verschillende voordelen, namelijk:

  • Medewerkers kunnen zich beter concentreren.

  • Minder ziekteverzuim.

  • Verbetering van het werkklimaat.

Het is dus zeker verstandig om regelmatig de luchtkwaliteit te laten meten en niet te wachten tot medewerkers klachten krijgen.

9 tips om de luchtkwaliteit te verbeteren

Als geconstateerd wordt dat de luchtkwaliteit verbeterd moet worden, dan zijn er verschillende mogelijkheden om dat te doen, namelijk:

  1. Zorg voor voldoende ruimte per werknemer.

  2. Installeer een efficiënt ventilatiesysteem.

  3. Plaats printers, faxapparaten en kopieermachines in een aparte ruimte met voldoende ventilatie.

  4. Zet planten neer.

  5. Laat het ventilatiesysteem regelmatig schoonmaken.

  6. Maak gebruik van dichte kasten.

  7. Gebruik een klimaatplafond of installeer een koelplafond.

  8. Houd bureaus zo leeg mogelijk zodat ze goed schoongemaakt kunnen worden.

  9. Gebruik gladde vloerbedekking die makkelijk te reinigen is.

Meten luchtkwaliteit kantoor en tips voor verbetering

Subsidies

Installaties voor een betere luchtkwaliteit zijn vaak ook energiebesparend. Het is hierdoor vaak mogelijk om subsidie aan te vragen of te profiteren van fiscale maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan de Energie Investeringsaftrek. Zo kun je besparen op de aanschaf van een nieuwe klimaatinstallatie.

Meten luchtkwaliteit kantoor met Planeka

Klagen je werknemers over geïrriteerde ogen en hoofdpijn? Of heb je om een andere reden het vermoeden dat de luchtkwaliteit op kantoor te wensen overlaat? Meten luchtkwaliteit kantoor doe je met Planeka. Wij kunnen de luchtkwaliteit op kantoor meten en verbeteren met de juiste installaties.

Neem contact met ons op of vraag geheel vrijblijvend een gratis offerte aan. Dan weet jij binnenkort precies hoe het gesteld is met de luchtkwaliteit op kantoor.