Het is geen verrassing als we stellen dat de werkplek direct van invloed is op de productiviteit van de medewerkers. Ook zakelijke gesprekken en vergaderingen verlopen vaak effectiever wanneer deze worden gehouden in een omgeving waaraan zorg is besteed. De professionaliteit van je bedrijf wordt voor je werknemers grotendeels bepaald wanneer je het kantoor in gaat richten.

Maar hoe richt je een kantoor in waar het voor iedereen een plezier is om er te werken? En hoe zorg je ervoor dat de kantoorinrichting helpt het succes van je bedrijf te verhogen?  

Wij hebben een aantal tips verzameld om je kantoor in te richten. Hierbij houden we rekening houden met de functionaliteit van de ruimte, de duurzaamheid van een kantoorinrichting en veilige arbeidsomstandigheden.

1. Denk na over de samenstelling van je team 

Een kantoor inrichten start bij het ontwerp. Voor dit ontwerp is het belangrijk om te beginnen met de samenstelling van je team. Hoe besteedt het grootste deel van je werknemers hun werktijd? Werken zij voornamelijk alleen of werken zij veelal in teams? Mensen die hun taken alleen uitvoeren hebben wellicht een eigen kantoorruimte nodig waar zij zich volledig kunnen concentreren zonder afgeleid te worden. 

Mensen die in teams werken willen snel kunnen communiceren. Voor hen is het van belang om continu op de hoogte te blijven van de taken die collega’s uitvoeren. Een open ruimte, eventueel gescheiden met glazen wanden zijn voor dergelijke teams ideaal. 

Inventariseer ook de behoeften van de medewerkers. Wat hebben zij nodig om hun werk goed en plezierig uit te voeren? Hierbij houd je rekening met persoonlijkheden, verschillende werkstijlen, de beschikbare ruimte en natuurlijk het budget. 

2. Kantoorwanden bieden mogelijkheden

Jarenlang zijn open kantoren een rage geweest: grote ruimtes waar iedereen zit te werken en makkelijk met elkaar contact kan maken. Het nadeel van een groot open kantoor is dat het vaak rumoerig is en dat veel mensen het niet prettig vinden om helemaal geen privacy te hebben. 

Toch kun je een grote ruimte prima gebruiken voor mensen die in teams samenwerken. Voor hen is het belangrijk om snel en direct te communiceren met hun collega’s. Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om goed gebruik te maken van een grote kantoorruimte. Denk aan wanden met een speciale folie die zowel privacy bieden als voor klimaatbeheersing en goede akoestiek zorgen. 

Richt je een grote ruimte slim in, dan kun je met mobiele scheidingswanden ook flexplekken creëren. Dat is ideaal voor je teamleden die zich nu en dan willen afzonderen om zich te kunnen concentreren op een bepaalde taak.

Een modern ingericht kantoor

3. Kantoormeubilair

Wanneer je denkt aan een kantoor inrichten, dan hoort daar vanzelfsprekend meubilair bij. Het is van belang om meubelen te kiezen die bij jouw bedrijfsidentiteit passen. Daarnaast moeten je kantoormeubelen comfortabel en functioneel voor je medewerkers zijn, want zij maken daar de hele dag gebruik van. Verstelbare tafels en stoelen zijn een uitkomst. Deze kunnen in hoogte worden aangepast, zodat elke werknemer gebruik kan maken van de werkplek – ongeacht zijn of haar lengte.

Overweeg of je ook stabureaus wil plaatsen voor de mensen die het prettig vinden om een deel van hun werkdag staand te werken. 

Er zijn veel aspecten om rekening mee te houden bij de aanschaf van het meest geschikte kantoormeubilair voor jouw bedrijf of organisatie. Neem de tijd om alle opties af te wegen.

4. Creëer bewegingsmogelijkheden

Het is voor iedereen goed om regelmatig te bewegen. Ook op kantoor. Veel mensen vinden het prettig om even rond te lopen als zij vastlopen met hun werk en willen nadenken. Het is een goed idee om mogelijkheden te creëren voor je medewerkers om weer energie te krijgen door beweging. 

Als je de mogelijkheid hebt, richt dan een ruimte in waar mensen kunnen rondlopen, een potje kunnen tafeltennissen of zich op een loopband of een fitnessfiets kunnen uitleven. Deze ruimte kun je combineren met een relax gedeelte waar je medewerkers even afstand kunnen nemen van hun werk om zich weer op te laden. 

Complete Kantoorverbouwing Checklist
Kantoor inrichten met een grote open ruimte

5. Zorg voor daglicht of daglichtlampen

We weten allemaal dat daglicht erg belangrijk is voor het menselijk welzijn. Met voldoende daglicht houden je medewerkers hun energieniveau op peil en kunnen zij zich beter op hun werk concentreren.

Probeer optimaal gebruik te maken van daglicht bij het inrichten van je kantoor. Lukt dat niet, omdat je weinig of kleine ramen in je kantoor hebt, overweeg dan lampen die de kracht van natuurlijk daglicht nabootsen. Bekijk de pagina over kantoorverlichting voor meer informatie. 

Vergarderruimte ingericht met natuurlijk licht

6. Toon de identiteit van je bedrijf met kleuren

De identiteit van je bedrijf kun je laten uitstralen in het design van je kantoor en de kleurcombinaties die je gebruikt. Verf de muren met de kleuren van je bedrijf en hang kunstwerken op die hier bij passen. Met een goede kleurcombinatie maak je je bedrijf herkenbaar voor je klanten en zorg je ervoor dat het beeld van je bedrijf overeenkomt met je branding en marketingactiviteiten. 

7. Krijg gedegen advies voor het inrichten van je kantoor

Een kantoor inrichten is niet iets wat je elke dag doet. Er komt vaak veel meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken. Zo moet je niet alleen rekening houden met de werkzaamheden en de samenstelling van je personeel, maar ook met het beeld dat je van je bedrijf wilt presenteren aan je klanten. Daarnaast zijn er ook technische aspecten die je in je kantoorontwerp moet meenemen, zoals elektriciteit, kabels, klimaatsystemen, vloeren en plafonds, raambekleding, wetgeving en meer. 

Planeka heeft al meer dan 20 jaar ervaring met het ontwerpen en inrichten van kantoren. Wij kunnen je bij elke stap in het proces helpen en ervoor zorgen dat je tijd en kosten bespaard. Niet alleen voor bedrijven, maar ook voor ziekenhuizen, scholen, overheid en horeca bieden wij onze diensten aan. Wij nemen alle zorgen uit handen en zorgen ervoor dat alle wensen worden vervuld binnen het afgesproken budget en tijdsframe.

Pin It on Pinterest

Share This