Niet voor niets wordt er in Nederland veel aandacht aan het interieur van bedrijven besteed. Een bedrijf met een passend, goed doordacht interieur wordt altijd gewaardeerd. Niet alleen door werknemers, maar ook door je zakelijke bezoekers. Lees in dit artikel waarom het bedrijfsinterieur zo belangrijk is. We geven je hier ook een aantal aandachtspunten waar je aan moet denken als je op zoek bent naar een nieuw interieur voor jouw bedrijf. 

Waarom is het interieur van bedrijven belangrijk?

Representativiteit speelt een belangrijke rol bij het interieur van bedrijven. Je wilt met je bedrijf een zekere standaard uitstralen. Bij het ontwerpen laat je de normen en waarden van je bedrijf terugkomen in het interieur.

Denk hierbij aan betrouwbaarheid, stijl, kwaliteit, maar ook dat je een duurzame ondernemer bent en aan de gezondheid van je medewerkers denkt. Zijn dit de waarden die je bedrijfsinterieur uitstraalt, dan versterken deze je positie als ondernemer. Je interieur draagt dus bij aan plezierige en succesvolle zakenbesprekingen.

Je interieur draagt bij aan plezierige en succesvolle zakenbesprekingen

De invloed van het bedrijfsinterieur op werknemers

Een goed doordacht kantoorinterieur heeft een positief effect op medewerkers. Mensen vinden het prettig om in een mooie ruimte te werken. Het motiveert ze, het heeft een positief effect op het humeur en de gezondheid. Vaak wordt een mooi kantoor door de medewerkers aan het eind van de dag netjes achtergelaten, omdat zij meer zorg voor hun werkplek hebben.  

Een fraai ontworpen werkruimte met werknemers die overduidelijk goed in hun vel zitten wordt door de buitenwacht opgemerkt. Zo’n kantoor imponeert niet alleen de klant, maar ook de concurrentie. Het maakt je bovendien een aantrekkelijke werkgever, wat van pas kan komen als je een gewilde kandidaat wilt inlijven. Een goed ingericht kantoor kan in zo’n geval de doorslag geven. 

Wat is een goed interieur ontwerp?

Een goed interieurontwerp is in de eerste plaats afhankelijk van het soort bedrijf. Zo heb je aparte richtlijnen voor een retail interieur of een onderwijs interieur. In dit artikel geven wij interieuradvies voor kantoren. 

Het interieur van een open kantoor

Het ontwerp van een kantoor heeft invloed heeft op de lichamelijke en geestelijke gezondheid van je medewerkers. Met een goede inrichting kun je zelfs de gezondheid van werknemers verbeteren.

Een ‘open’ kantoorontwerp wint aan populariteit en heeft als voornaamste voordeel dat het meer bewegingsruimte biedt. Ook maakt het de communicatie en samenwerking tussen medewerkers makkelijker. 

Moderne, open kantoren bestaan meestal uit verschillende secties waar rustig gewerkt kan worden, waar overleg plaatsvindt en een ruimte om te ontspannen. Sommige kantoren hebben nog een ruimte waar aan actieve ontspanning wordt gedaan met bijvoorbeeld een potje tafeltennis. 

Met verplaatsbare, akoestieke wanden kan in een open kantoor gezorgd worden voor privacy wanneer dat nodig is. Lees meer adviezen over het interieur van bedrijven en dan met name over open kantoren in ons artikel “5 tips voor een moderne kantoorinrichting”. 

De invloed van het bedrijfsinterieur op werknemers

Wat heb je nodig om het interieur van je bedrijf te veranderen?

Planning van tijd en budget

Afhankelijk van de organisatie, variëren de kosten en de tijd om een nieuw interieur te realiseren. Het interieur van bedrijven is ingewikkelder dan het interieur van een huis, doordat er meer mensen op een werkplek moeten worden ondergebracht. Daarnaast moeten deze mensen de werkplek comfortabel genoeg vinden om effectief te kunnen werken. Bedenk van te voren wat je budget is en hoeveel tijd je wilt besteden aan de afbouw van het interieur.

Duurzaam renoveren of verbouwen

Houd rekening met de eisen van de overheid dat per 1 januari 2021 alle bouw- en renovatieprojecten moeten voldoen aan de Bijna Energieneutrale Gebouwen (BENG)-eisen. Je kunt hier alles over lezen in ons artikel “Duurzaam bouwen”. 

Een klimaatvriendelijk en energie-efficiënt bedrijfspand biedt veel meerwaarde; niet alleen voor de eigenaar van het pand, maar ook voor de mensen die er werken en het imago van het bedrijf. Bij renovatie of verbouwing van het pand, kan gelijk aandacht besteed worden aan een goed kabelmanagement, een klimaatbeheersingssysteem en de wijze waarop de ruimtes verwarmd of gekoeld worden. 

Evenwicht tussen uitstraling, comfort en functionaliteit

Om een ​​kantoorruimte effectief te laten zijn, zoek je naar de juiste balans tussen een prettige uitstraling, comfort en functionaliteit. Denk hierbij aan de stijl waarmee je de ruimtes wilt inrichten, of je een modern kantoor wilt, een luxe kantoor of een industriële kantoorinrichting.

Voor kantoormeubilair is er volop keuze. Ga je voor een circulaire kantoorinrichting, dan is het aanbod van comfortabele tweedehands en refurbished kantoormeubilair enorm. Je bespaart hiermee op de inrichtingskosten en je haalt goede kwaliteit in huis waarmee je ook een steentje bijdraagt aan de circulaire economie. 

Natuurlijk hou je bij het inrichten van je kantoor ook rekening met de regels van de Arbowet als het gaat om gezonde werkplekken.

Toekomstplannen

Een nieuwe kantoorinrichting kost geld. Daarom is het handig om te bedenken hoe het bedrijf er over 5 en 10 jaar eruit ziet. Misschien heb je dan meer of juist minder personeel nodig. Of er zijn dan andere modetrends voor bedrijfsinterieuren. Het is daarom slim om een flexibele inrichting te hebben die makkelijk en zonder veel kosten op veranderingen kunnen inspelen.

Flexibele kantoorwanden kun je plaatsen waar deze het meest functioneel zijn. Als je bedrijfsactiviteiten veranderen of je hebt meer personeel, dan kun je deze wanden eenvoudig verplaatsen om aan de gewijzigde behoeften te voldoen.  

Kies het juiste plafond en geschikte wanden

Plafonds, vloeren en wanden moeten geschikt zijn voor je bedrijfsactiviteiten. Dit betekent dat ze niet alleen aantrekkelijk, maar ook geluids- en warmte-isolerend moeten zijn. Met de juiste keuze voor de afwerking van je bedrijfspand, kun je veel problemen voorkomen. Het is slim om ook te bedenken wat er gebeurt als je je kantoor op termijn gaat verhuizen.

Complete Kantoorverbouwing Checklist

Plafondpanelen en systeemwanden zijn eenvoudig te verwijderen en weer te gebruiken in een ander pand. De afspraken die je hierover maakt met je (ver)huurder kunnen hier doorslaggevend zijn. 

In ons artikel over de verplichtingen van de (ver)huurder van een bedrijfspand, hebben wij de opties voor beschreven om het interieur van bedrijven te veranderen en hoe dit goed afgedekt kan worden in een contract.

De inrichting van het kantoor met de goede verlichting en kleurschema’s

Goede kantoorverlichting in combinatie met de hoeveelheid daglicht is natuurlijk belangrijk. De productiviteit en de gezondheid van je medewerkers hebben hier veel baat bij. Ook of mensen zelf de zonwering op hun werkplek kunnen regelen is een pluspunt voor je kantoor. Niet alleen het licht op kantoor, maar ook de thermische behaaglijkheid wordt hiermee bevorderd. 

Wij raden je aan de verlichting tegelijk met een kleurenschema te kiezen, omdat deze hand in hand gaan. Je kan het beste geen glansverf gebruiken, omdat dit door de verlichting kan reflecteren. Kies voor kleuren die bij je bedrijf en je logo passen. Om de juiste impact te creëren, kun je een sterke kleur combineren met een neutrale kleur, zoals gebroken wit of lichtgrijs. 

De juiste verlichting op je thuiswerkplek

De Complete Kantoorverbouwing Checklist

Wil je het interieur van je bedrijfspand of kantoor veranderen, download dan gratis onze checklist voor kantoorverbouwingen. Deze checklist neemt je mee langs alle punten waar je rekening mee moet houden om zo’n project goed te laten verlopen: van ontwerp tot aan uitvoering. 

Een nieuw interieur voor je bedrijf zonder kosten voor meerwerk

Natuurlijk kun je ook contact met ons opnemen voor vrijblijvend advies om de beste opties voor jouw bedrijfspand of kantoor te bekijken. Wij houden hierbij rekening met je bedrijfsdoelstellingen, je budget, de wet- en regelgeving, en ook met duurzaamheid.

Jouw bedrijfsinterieur gaat nooit meer kosten dan noodzakelijk. Onze jarenlange ervaring zorgt ervoor dat we alle mogelijkheden inschatten en bespreken.

Weet je al wat je wilt, dan kun je direct een gratis offerte aanvragen. Wij nemen dan binnen één werkdag contact met je op om het project door te spreken. 

Pin It on Pinterest

Share This