Wat is hybride werken en hoe pas je het toe?

29-07-2023
Kantoorinrichting

Hybride werken houdt in dat medewerkers gedeeltelijk op kantoor en deels thuiswerken. Sinds de corona-epidemie is hybride werken enorm toegenomen. Waar het voorheen nog gebruikelijk was om af en toe een dag thuis te werken, zal in de toekomst een hybride manier van werken steeds structureler worden.

Het heeft gevolgen voor de inrichting van kantoren en de werkwijze op kantoor. Werknemers kunnen een beroep doen op de Wet flexibel werken, maar dan moet het kantoor wel geschikt zijn. Hoe je dat kunt realiseren, lees je hier.

Wat is hybride werken?

Hybride werken is een mix van thuiswerken, op locatie werken en werken op kantoor. Werknemers kunnen hierbij kiezen of ze op kantoor werken of thuis. Ze zijn dus niet standaard meer de hele week op kantoor aanwezig.

Deze manier van werken is dus heel flexibel voor de medewerkers omdat ze grotendeels zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze werken.

Uiteraard moet het type werk wel geschikt zijn voor hybride werken. Er zijn beroepen en sectoren waar hybride werken lastig is, of helemaal niet voorkomt. Denk aan beroepen in de zorg, het onderwijs, in de bouw of in het openbaar vervoer.

Hybride werken komt het vaakst voor bij de traditionele kantoorberoepen.

Waarom hybride werken?

Steeds meer werkgevers bieden hun medewerkers de mogelijkheid om hybride te gaan werken. Hybride werken draagt namelijk bij aan oplossingen voor allerlei landelijke problemen, zoals files en milieuvervuiling.

Hybride werken zorgt ook voor meer werkgeluk, een hogere productiviteit en lagere kosten op de langere termijn doordat er minder kantoorruimte nodig is.

Het is bovendien een manier om nieuw talent aan te trekken, want het is niet meer noodzakelijk dat iemand dicht bij kantoor woont.

Kantoorindeling voor hybride werken

Wat zijn de voordelen van hybride werken?

De combinatie van thuiswerken en werken op kantoor heeft voordelen voor werkgever en werknemer. De voordelen voor werknemers zijn:

  1. Een betere werk-privébalans.

  2. Efficiënter werken en een hogere productiviteit door minder afleiding.

  3. Meer keuzevrijheid dat zorgt voor meer werkgeluk.

  4. Lagere reiskosten en minder reistijd.

  5. Afstand tussen werk en woning is minder belangrijk.

Werkgevers profiteren op de volgende manieren van hybride werken:

  1. Het levert een positieve bijdrage aan duurzaamheidsdoelen.

  2. Minder reiskosten.

  3. Minder kantoorruimte nodig.

  4. Thuiswerkers zijn productiever.

  5. Minder ziekteverzuim.

Als je hybride werken mogelijk wilt maken, houd er dan rekening mee dat werknemers het sociale contact met collega’s op kantoor kunnen missen. Het is dus belangrijk dat je medewerkers wel de mogelijkheid geeft om naar kantoor toe te komen.

Werkplekken op kantoor en thuis kunnen erg verschillen. Het is belangrijk om daar de juiste oplossingen voor te vinden. Geef je medewerkers voldoende informatie, tips en eventueel subsidie voor het inrichten van een thuiswerkplek.

Hoe kun je een kantoor hybride maken?

Om hybride werken goed te kunnen implementeren, moet het standaard kantoor aangepast worden. Er is niet meer voor iedereen een bureau. Het aantal werkplekken zal afnemen en de inrichting van het kantoor moet anders aangepakt worden. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen.

1. Kantoorinrichting

Hybride werken vraagt om flexibele werkplekken omdat er deels thuis gewerkt wordt. Flexibele kantoren hebben dus minder werkplekken. Hoeveel flexplekken je precies nodig hebt voor je medewerkers, verschilt per bedrijf en situatie.

Je kunt bijvoorbeeld kiezen om voor 70% van het aantal fte’s een werkplek in te richten. Houdt hierbij ook rekening met opbergruimte voor flexwerkers.

Er moet tot slot voldoende plaats zijn voor samenwerken, bijvoorbeeld in de vorm van kleine overlegplekken met mobiele scheidingswanden en plekken oom hybride te vergaderen. Zorg ook voor stiltewerkplekken en focusruimtes voor individuele taken.

Hybride kantoorindeling

2. Online werken

Vanuit huis moeten medewerkers online toegang hebben tot documenten en andere informatie. Vaak wordt gekozen voor werken in de cloud, maar dit moet wel goed beveiligd zijn.

Er moeten goede mogelijkheden zijn voor online overleg en onderlinge communicatie, bijvoorbeeld in de vorm van chat en videobellen.

3. Thuiswerkplekken inrichten

Medewerkers die thuis werken hebben ook een goede werkplek nodig en deze moet voldoen aan de Arbo-regels. Als werkgever kun je meubilair voor een thuiskantoor vergoeden of een abonnement voor een co-working plek aanbieden.

Het is belangrijk om medewerkers tips te geven over de inrichting van een goede werkplek. Daarbij horen natuurlijk een goed afgesteld bureau, een instelbare bureaustoel, een snelle laptop of desktop, voldoende licht in de vorm van daglicht of lampen, een ergonomische muis en toetsenbord en voldoende opbergruimte.

Hybride kantoor inrichten met Planeka

Planeka helpt bij de inrichting van het hybride kantoor. We kunnen alles organiseren, van het ontwerp tot de uitvoering. Zo heb je snel een hybride kantoor tot je beschikking dat voldoet aan alle eisen en wensen. Neem contact met ons op over de mogelijkheden of vraag hier gratis een offerte aan.