Thuiswerkplekken mogelijk maken met Planeka

30-09-2023
Kantoorinrichting

Thuiswerken wordt steeds populairder. Het wordt steeds gewoner om een of meerdere dagen per week vanuit huis te werken. Dat heeft niet alleen voordelen voor werknemers, maar ook voor werkgevers. 

In de praktijk kom je als werkgever voor de keuze te staan of je thuiswerkplekken wilt aanbieden aan je personeel. Hierbij moet ook nagedacht worden over hoe dat allemaal geregeld moet worden.

We vertellen je hier hoe je thuiswerkplekken kunt aanbieden en wat de aandachtspunten zijn.

Thuiswerkplekken aanbieden

Door het coronavirus waren veel bedrijven verplicht om hun werknemers thuis te laten werken. Nu de pandemie achter de rug is, blijft thuiswerken populair. Een groot voordeel van thuiswerken is dat er minder of geen reistijd is. Zo wordt veel tijd en geld bespaard.

Thuiswerken is bovendien beter voor het milieu en er is minder kantoorruimte nodig. Werknemers kunnen zich thuis vaak ook beter concentreren, waardoor de productiviteit omhoog gaat.

Een ander voordeel is dat werknemers met thuiswerkplekken zelf hun werkdag kunnen indelen. Het is dus goed om de mogelijkheid tot thuiswerken aan te bieden. Het is daarbij wel belangrijk om het thuiskantoor goed in te richten en duidelijke afspraken te maken.

Tips voor thuiswerken

Wanneer je als werkgever thuiswerkplekken wilt aanbieden, dan krijg je te maken met Arboregels. In het Arbeidsomstandighedenbesluit staat namelijk dat de thuiswerkplek ergonomisch ingericht moet zijn, voor zover redelijkerwijs kan worden geëist.

Het betekent dat je er als werkgever in ieder geval op moet toezien dat je werknemers hun thuiswerkplek ergonomisch inrichten. Weten hoe je dat aanpakt? We geven hier een aantal tips.

Kantoormeubelen voor thuis moeten praktisch en comfortabel zijn

Tip 1: Geef voorlichting

Medewerkers weten vaak niet goed hoe ze hun werkplek ergonomisch kunnen inrichten. Zo kan thuiswerken leiden tot nek- en rugklachten en een hoger ziekteverzuim. Geef daarom goede voorlichting over de inrichting van de ergonomische thuiswerkplek, de juiste werkhouding enz. 

Tip 2: Zorg voor een thuiswerkovereenkomst

Een thuiswerkovereenkomst is niet wettelijk verplicht, maar het kan wel handig zijn. Als werkgever kun je in deze overeenkomst duidelijke kaders schetsen. In deze overeenkomst leg je afspraken vast over o.a.

  • Werktijden

  • Werkzaamheden

  • De thuiswerkplek

  • Beveiliging

  • Bereikbaarheid

  • Eventuele thuiswerkvergoeding

Tip 3: Gebruik een arbochecklist

Stuur een arbochecklist naar de collega’s met thuiswerkplekken om te controleren of de thuiswerkplek voldoet aan de arboregels. Hierin worden diverse vragen beantwoord, zoals:

  • Heb je voldoende ruimte in je woning om een bureau en bureaustoel neer te zetten?

  • Kun je thuis rustig werken?

  • Heb je een ergonomische bureaustoel die je op de juiste manier kunt afstellen?

Met een checklist kun je snel zien of de thuiswerkplek voldoet aan de arboregels.

Tip 4: Vergoed de thuiswerkplek

Voor meubilering en stoffering van een thuiswerkplek mag je als werkgever een onbelaste vergoeding geven van maximaal € 750. De kosten voor een bureaustoel, een telefoon of computer kunnen onbelast via de werkkostenregeling vergoed worden.

Thuiswerkplekken

Thuiswerkplekken inrichten

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor je medewerkers. Je ziet dus graag dat je werknemers een goede werkhouding aannemen als ze thuis aan het werk zijn. Om dat voor elkaar te krijgen, kun je verschillende stappen volgen om het inrichten van een thuiswerkkantoor op een verantwoorde manier te doen.

Zorg voor ergonomisch meubilair

De thuiswerkplek kan door de medewerker zelf ingericht worden, maar als werkgever kun je ook ergonomisch meubilair voor thuis aanbieden. Het voordeel is dan dat je de meubels groot kunt inkopen en dat elke thuiswerkplek op dezelfde verantwoorde manier wordt ingericht.

Ergonomisch meubilair is in hoogte verstelbaar. Met een verstelbaar bureau kan de juiste werkhoogte snel ingesteld worden. Een bureaustoel heeft meer verstelmogelijkheden nodig, zodat ook de rugleuning, zitting en armleuningen versteld kunnen worden.

Stimuleer beweging met zit-sta bureaus

Om te voorkomen dat medewerkers thuis te lang achter het bureau zitten, kan het thuiskantoor ingericht worden met een elektrisch zit-sta bureau. Daarmee wordt afwisselend zittend en staand werken gestimuleerd. Dit voorkomt rugklachten en problemen met RSI.

Plaats de juiste accessoires

Een slechte houding zorgt voor nek-, rug- en schouderklachten. Met een los toetsenbord en een losse muis ontstaat een betere werkhouding.

Wordt er gewerkt met een laptop? Dan is een verstelbare laptopstandaard onmisbaar. Zo staat het scherm altijd op de juiste hoogte en worden nek- en rugklachten voorkomen. De laptopstandaard kan eventueel ook meegenomen worden naar kantoor. 

Juiste accessoires voor thuiswerkplekken

Akoestische oplossingen

Thuiswerkplekken kunnen niet altijd op de meest rustige plekken in huis worden gerealiseerd. Er zijn soms achtergrondgeluiden, zoals een tv die aanstaat in een andere kamer of een wasmachine die staat te draaien. Akoestische oplossingen zorgen voor meer focus op het werk doordat er minder interactie met de omgeving is. Voorbeelden van akoestische oplossingen voor thuis:

Akoestische oplossingen voor de thuiswerkplek verbeteren de concentratie. Het is bovendien prettiger als je kunt bellen en video-meetings kunt houden in een rustige ruimte.

Zorg voor een functionele werkplek

Een functionele werkplek bestaat uit meer dan alleen een bureau en een bureaustoel. Bij het inrichten van de thuiswerkplek is opbergruimte een belangrijk punt van aandacht.

Met een ladeblok en een aanbouwkastje ontstaat er al snel meer opbergruimte. Op een aanbouwkastje kan bovendien een printer geplaatst worden. Zo wordt de ruimte efficiënt benut.

Thuiswerkplekken aanbieden met Planeka

Wil je thuiswerkplekken aanbieden? Dan kan Planeka je helpen. Wij hebben allerlei ruimtes omgetoverd tot kantoor. Van kleine tot grote ruimtes en van kantoorgebouwen tot bij mensen thuis.

We letten op ergonomie en functionaliteit, maar ook op een prettige inrichting. Zo krijgen je medewerkers een goede thuiswerkplek waar ze met plezier aan het werk kunnen gaan. Neem contact met ons op voor meer informatie of vraag geheel vrijblijvend een offerte aan.