Thuiswerken gebeurt steeds meer. Dat is niet zo vreemd, want thuiswerken heeft veel voordelen. Het zorgt voor betere concentratie, meer productiviteit, minder ziekteverzuim, een betere werk-privé balans en minder reistijd.
Om comfortabel vanuit huis te werken, heb je wel een thuiskantoor nodig. Misschien heb je nog een kamer over die niet gebruikt wordt en omgetoverd kan worden tot een thuiswerkplek. Dan moet je ook bedenken welke kantoormeubelen voor thuis je nodig hebt. In dit artikel laten we zien hoe je een thuiskantoor het beste kunt inrichten. Bekijk hieronder ons advies zodat je een goede keuze kunt maken.
6 kantoormeubelen voor thuis
Kantoormeubelen voor thuis moeten praktisch zijn. Het liefste passen ze ook nog bij de stijl van je inrichting, maar comfort gaat voor alles. Hieronder lichten we enkele kantoormeubelen voor thuis toe die niet kunnen ontbreken in jouw kantoor.
1. Bureau
Als je thuis aan het werk gaat, dan betekent dit niet dat je alle arbo-regels maar naast je neer moet leggen. Doe je dit wel, dan is de kans groot dat je op termijn schouder-, nek- of rugklachten krijgt. Het is belangrijk dat je bureau op de juiste hoogte staat. Met een verstelbaar bureau regel je dit in een handomdraai.
Wil je graag van werkhouding kunnen veranderen tijdens je werk? Dan kan een zit-sta bureau een goede oplossing zijn. Bij deze bureaus is de hoogte verstelbaar, zodat je zittend werken snel afwisselt met staand werken. Door deze afwisselende manier van werken krijg je minder snel lichamelijke klachten.
Houd er met je bureau-indeling rekening mee dat het bureau dan regelmatig versteld wordt. Zet je bureau niet te vol, anders vallen je spullen steeds van je bureau af als je de hoogte verandert.
2. Bureaustoel
Als het gaat om de juiste zithouding achter je bureau, dan is de instelling van je bureaustoel net zo belangrijk als die van je bureau. Beiden moeten goed zijn ingesteld en er samen voor zorgen dat jij op de juiste manier achter je bureau zit.
Een ergonomische zithouding kan veel klachten voorkomen. Door te kiezen voor een ergonomische bureaustoel en deze goed in te stellen, verzeker je jezelf van de juiste zithouding.
Wat moet je allemaal kunnen instellen? Bij een bureaustoel is het belangrijk dat je het volgende kunt aanpassen:
Zithoogte
Zitdiepte
Onderrug steun
Armleggers
Let er bij de aanschaf van een bureaustoel op of je dit allemaal kunt instellen. Zo stel je voor jou de juiste zithouding in, waardoor je comfortabel werkt en minder snel last krijgt van je schouders, nek of rug.
3. Bureaustoelmat
Veel bureaustoelen staan op poten of wieltjes. Deze kunnen de vloer bij jou thuis flink beschadigen, want ongemerkt schuif of rol je best vaak met je bureaustoel heen en weer. Veel vloeren kunnen niet zo goed tegen het verschuiven van kantoormeubelen voor thuis.
Een vloer die thuis ligt heeft namelijk vaak een andere gebruiksklasse dan de vloerbedekking op kantoor. Dat houdt in dat jouw vloer minder goed is bestand tegen de poten of wielen van je bureaustoel. Een thuiswerkplek inrichten is dus niet compleet zonder de juiste bescherming voor je vloer.
Er zijn verschillende producten verkrijgbaar waarmee je je kostbare vloer tegen schade beschermt. De bureaustoelmat is een van de populairste oplossingen. Deze mat leg je op je vloer en daar zet je je bureaustoel op. Zo voorkom je dat er krassen en kale plekken op je vloerbedekking ontstaan.
4. Opbergruimte
Wie vanuit huis werkt, heeft opbergruimte nodig. Je moet je ordners, papieren, pennen en memoblokjes tenslotte ergens kunnen opbergen. Een rommelig kantoor leidt bovendien erg af en kan een onrustig gevoel geven.
Een dossierkast zorgt dat je kantoor netjes blijft en met een ladeblok onder je bureau hoef je nooit te zoeken naar de sullen die je dagelijks nodig hebt.
Met boekenplanken aan de muur kun je veel loze ruimte benutten. Zet bijvoorbeeld je printer op een plank of vul een boekenplank met ordners en boeken.
Vind je nieuwe kantoormeubelen te duur? Overweeg dan eens om tweedehands kantoormeubelen te kopen. Die zien er vaak uitstekend uit en kunnen nog heel wat jaren als kantoormeubelen voor thuis dienen.
5. Verlichting
Verlichting heeft meer invloed dan je wellicht denkt. Te weinig of te veel licht kan hoofdpijn, vermoeidheid of vermoeide ogen veroorzaken. De lichtsterkte ook van belang. Die moet minstens 500 lux zijn als je bureauwerk doet. Daglicht is het beste licht voor je thuiswerkplek. Je kunt echter ook kiezen voor verlichting die het daglicht nabootst.
Dat kun je doen met behulp van een LED-kantoorlamp boven je bureau of met een losstaande bureaulamp. Zorg dat het licht altijd van de juiste kant komt, zodat je niet in je eigen schaduw zit te werken.
Kijk ook goed waar je je computerscherm plaatst. Als het licht in je scherm weerkaatst, dan kun je moeite krijgen met het lezen van je scherm. Dit is erg vermoeiend voor je ogen en kan hoofdpijn veroorzaken. Let hier dus goed op.
6. Akoestiek
Als je in rust en stilte wilt werken, is een goede akoestiek belangrijk. Je wilt de rest van het huishouden ook niet storen als je veel telefoneert, dus dan is het fijn als de akoestiek goed geregeld is.
Je kunt dat op verschillende manieren doen. Hang bijvoorbeeld akoestische wandpanelen op, of zet akoestisch kantoormeubilair neer.
Met panelen en akoestische kantoormeubelen voor thuis worden geluiden meer gedempt, zodat je zelf rustiger kunt werken en jouw omgeving minder last heeft als je voor je werk moet overleggen of bellen. Een goede akoestiek zorgt ervoor dat je prettiger kunt werken.
Advies van Planeka
Werk je veel thuis en wil je ook graag een gezonde werkplek? Planeka kan je adviseren over kantoormeubelen voor thuis en tips geven voor ergonomisch thuiswerken. We plaatsen ook akoestisch meubilair en akoestische panelen. Neem gerust contact op of vraag vrijblijvend een offerte aan.